Værkstedet du tryg kan stole på!

Når du er på udkig efter nye stål- eller alu fælge til din bil, er der mange parametre at tage højde for. En af gengangerne når man stifter bekendtskab med når man leder efter nye fælge er ET målet.

ET står for “Einpress tiefe” på tysk og betyder, oversat til dansk, “indpresning” eller “indpresnings mål”. ET målet definerer hvor langt inde, eller ude, dækket er placeret i forholdet til bilens ydre skærmkant.

Mange tror fejlagtigt, at der er fælgbredden eller dækkets bredde, der skaber problemer med at dækket skraber mod skærmkanterne, men i de fleste tilfælde er synderen ET målet.

ET målet, eller indpresningsdybden, måles i millimeter og antager typisk, men ikke altid, en værdi imellem 10 og 50. Nu højere ET mål, nu længere inde under bilen vil fælgen sidde, ligeledes vil fælgen sidde længere ude ved et lavere ET mål.

Hvad gør forkert ET mål (indpresning)?

Fælge med forkert indpresningsdybde (ET mål), kan blive et problem hvis ET målet er for højt eller for lavt.

Ved for højt ET mål kan man risikere at fælg / dæk vil gå imod støddæmpere, fjederben eller hjulkasserne indvendigt.
Ved for lavt ET mål kan man risikere at fælg / dæk vil gå imod de yderste skærmkanter.

Når du slår din bil op i et af internettes databaser, der omhandler fælge, har du mulighed for at se hvilket ET mål din bil er angivet med fra fabrikantens side, en god tommelfingerregel er max at afvige med 10mm fra den originale sporvidde – så hvis din bil er født med ET35 kan du gå ned til ET 25 og op til ET 45.